Jednací řád ZM
Jednací řád zastupitelstva městyse Machov
Zastupitelstvo městyse Machov (dále jen zastupitelstvo, ZM) se usneslo podle § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) (dále jen zákon) na tomto jednacím řádu:
§ 1
Úvodní ustanovení
- Jednací řád ZM upravuje přípravu, svolání, průběh jednání, usnášení a kontrolu plnění jeho usnesení, jakož i další otázky.
- O otázkách upravených tímto jednacím řádem, popř. o dalších zásadách svého jednání, rozhoduje ZM v mezích zákona.
§ 2
Pravomoci zastupitelstva
ZM rozhoduje o všech otázkách uvedených v §§ 84 až 86, § 88, § 102 odst.4 a § 105 zákona, a to výhradně na veřejných zasedáních.
§ 3
Svolání zasedání zastupitelstva
Pro svolání zasedání ZM platí ustanovení § 92 a § 93 zákona.
§ 4
Příprava zasedání zastupitelstva
- Přípravu zasedání ZM organizuje starosta podle programu stanoveného na pracovní poradě ZM, přitom stanoví zejména:
a) dobu a místo jednání
b) odpovědnost za zpracování a předložení odborných podkladů
c) způsob projednání materiálů a návrhů na opatření s občany - Návrhy členů ZM, výborů a komisí k projednání se předkládají podle obsahu buď ústně nebo písemně.
- Písemné materiály, určené pro zasedání ZM předkládá navrhovatel nejpozději na poslední pracovní poradě ZM před konáním zasedání ZM.
- Materiály pro zasedání ZM obsahují:
a) název materiálu
b) jeho obsah
c) návrh usnesení a důvodovou zprávu se zhodnocením dosavadního stavu, rozborem příčin nedostatků, odůvodněním navrhovaných opatření a jejich ekonomickým dopadem. - Předkládané materiály musí být zpracovány tak, aby umožnily členům ZM komplexně posoudit problematiku a přijmout účinná opatření.
- O místě, době a navrženém pořadu zasedání ZM informuje obecní úřad občany nejpozději 7 dní před zasedáním, a to na úřední desce úřadu městyse, elektronickou formou, prostřednictvím místního tisku, popř. doručením pozvánky.
- Přípravu zasedání ZM koordinuje a kontroluje pověřený pracovník obecního úřadu nebo jiný člen ZM podle povahy stanoveného programu.
§ 5
Účast členů zastupitelstva na zasedání
- Členové ZM jsou povinni zúčastnit se každého zasedání, jinak jsou povinni se předem omluvit písemně nebo ústně starostovi s uvedením důvodu. Také pozdní příchod nebo předčasný odchod omlouvá starosta.
- Účast na zasedání stvrzují členové podpisem do prezenční listiny.
§ 6
Program zasedání
- Program zasedání ZM navrhuje starosta.
- Na zasedání ZM může být jednáno jenom o věcech, které byly navrženy v programu. Výjimečně může ZM vyslovit souhlas se zařazením dalších návrhů do programu. Starosta sdělí návrh programu zasedání při jeho zahájení, o něm, o jeho případné úpravě či o námitkách proti němu rozhoduje ZM hlasováním.
- Požádá-li o to člen ZM písemně, projedná se zařazení požadovaného dalšího bodu do programu nejbližšího zasedání ZM. Nevyhoví-li ZM žádosti navrhovatele, musí mu sdělit důvody nezařazení jeho návrhu. Trvá-li navrhovatel přesto na jeho projednání, rozhodne ZM s konečnou platností.
§ 7
Průběh zasedání
- Zasedání řídí zpravidla (§ 92 zákona) starosta nebo jím pověřený člen ZM. Zastupitelstvo si může zvolit pracovní předsednictvo.
- Starosta řídí hlasování, jehož výsledek zjišťuje a vyhlašuje, ukončuje a přerušuje zasedání a dbá na to, aby mělo pracovní charakter a věcný průběh. Není-li při zahájení zasedání přítomna nadpoloviční většina všech členů ZM, případně poklesne-li v průběhu zasedání počet členů ZM pod tuto hranici, ukončí starosta zasedání a svolá do 15 dnů nové zasedání k témuž nebo zbývajícímu programu.
- V zahajovací části starosta prohlásí, že zasedání ZM bylo řádně svoláno a vyhlášeno, konstatuje přítomnost nadpoloviční většiny členů. Dá schválit program zasedání a vyzve členy ZM ke sdělení o případném střetu zájmů ve smyslu § 83 odst. 2 zákona. V kladném případě dá hlasovat o existenci důvodu pro vyloučení z projednávání a rozhodování ve věci. Dá schválit opatření, zda diskuze bude probíhat ke každému bodu zvlášť, nechá zvolit návrhovou komisi a dva členy ZM za ověřovatele zápisu z tohoto zasedání. Potom sdělí, zda byl ověřen zápis z předchozího jednání, kde byl vyvěšen k nahlédnutí a jaké námitky proti němu byly podány.
- Zápis, proti němuž nebyly námitky podány, se pokládá za schválený. Pokud byly námitky uplatněny, rozhodne o nich ZM po vyjádření jeho ověřovatelů.
- Zápis z předchozího zasedání je při zasedání vyložen k nahlédnutí.
- Úvodní slovo k hlavním zprávám uvede předkladatel.
- Do rozpravy se přihlašují účastníci zasedání písemně nebo zvednutím ruky v průběhu zasedání. Bez ohledu na pořadí přihlášek do diskuze musí být uděleno slovo tomu členovi ZM, který namítá nedodržení jednacího řádu nebo platných právních předpisů.
- ZM může v průběhu zasedání hlasováním bez rozpravy body programu přesunout nebo sloučit rozpravu ke dvěma nebo i více bodům. Dle povahy projednávané věci také připustí slyšení připomínek z řad přítomných občanů a vlastníků nemovitostí (§§ 16 a 17 zákona) a po jejich přednesení a posouzení následně hlasuje, zda na ně bude brán zřetel.
- Do diskuze se mohou členové ZM přihlásit jenom do konce rozpravy.
- Nikdo, komu předsedající neudělil slovo, nemůže se ho ujmout. Požádá-li o slovo člen vlády nebo jím určený zástupce, senátor, poslanec, zástupce orgánů kraje nebo předseda osadního výboru, musí jim být slovo uděleno.
- ZM se může usnést na omezujících opatřeních podle průběhu jednání, např.:
- nikdo nemůže mluvit v téže věci více než dvakrát
- doba diskuzního vystoupení se omezuje (min. však na 5 minut a u předkladatele na 10 minut
- technické poznámky se zkracují na dobu 3 minut - Návrhy na ukončení rozpravy může podat kterýkoliv člen ZM, o jeho návrhu se hlasuje bez rozpravy.
§ 8
Příprava usnesení zastupitelstva
- Návrh usnesení předkládaný zastupitelstvu ke schválení vychází ze zpráv projednávaných tímto orgánem, z diskuze členů ZM a z připomínek a názorů přednesených přítomnými občany a vlastníky nemovitostí, pokud ZM rozhodlo, že na ně bude brán zřetel.
- Usnesení musí obsahově odpovídat výsledkům jednání, závěry, opatření a způsob kontroly musí být v usnesení formulovány stručně, adresně, s termíny a odpovědností za splnění ukládaných úkolů. Návrh usnesení posuzuje a zastupitelstvu předkládá návrhová komise.
- Usnesením zastupitelstva se v souladu se zákonem rozhoduje a ukládají se úkoly v otázkách samostatné působnosti obce a v některých otázkách přenesené působnosti (např. § 102 odst. 4 zákona).
§ 9
Hlasování
- ZM je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.
- Vyžaduje-li povaha usnesení, aby ZM hlasovalo o jednotlivých bodech navrženého usnesení, stanoví jejich pořadí pro postupné hlasování předsedající.
- Byly-li uplatněny pozměňující návrhy, dá předsedající hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o ostatních částech návrhu.
- V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, hlasuje zastupitelstvo nejprve o variantě doporučené návrhovou komisí. V případě uplatnění protinávrhu se hlasuje nejdříve o tomto protinávrhu. Schválením jedné varianty se považují ostatní varianty za nepřijaté.
- Jestliže předložený návrh usnesení nezískal při hlasování potřebnou většinu, může se ZM na návrh starosty usnést na dohadovacím řízení. Starosta v tomto případě vyzve politické skupiny členů ZM, aby jmenovaly po jednom zástupci pro toto řízení a zasedání ZM přeruší. Dohadovacímu řízení předsedá starosta. Dojde-li k dohodě, která nasvědčuje tomu, že upravený návrh získá potřebnou většinu, starosta obnoví přerušené zasedání ZM, přednese upravený návrh a dá o něm hlasovat. Nezíská-li upravený návrh potřebnou většinu, prohlásí starosta návrh za odmítnutý.
- Nepřijme-li zastupitelstvo navržené usnesení, nebo žádnou z jeho předložených variant, návrhová komise vypracuje nový návrh usnesení.
- Hlasování se provádí veřejně nebo tajně, o čemž rozhoduje ZM. Veřejné hlasování se provádí zdvižením ruky pro návrh nebo proti návrhu, nebo se lze hlasování zdržet. Usnesení, rozhodnutí nebo volba jsou platné, hlasuje-li pro návrh nadpoloviční většina všech členů ZM.
- Usnesení ZM, nařízení městyse a obecně závazné vyhlášky podepisuje starosta spolu s místostarostou.
- Zveřejnění usnesení ZM, nařízení městyse a obecně závazné vyhlášky se provádí vyvěšením na úřední desce úřadu městyse, umístěné na budově úřadu čp. 119 v Machově a zveřejněním stejnopisu dokumentu na elektronické úřední desce na internetových stránkách městyse.
§ 10
Dotazy členů zastupitelstva
- Členové ZM mají právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na starostu, ZM, jeho jednotlivé členy, na další orgány městyse a vedoucí organizací a zařízení zřízená nebo založená městysem a požadovat na nich vysvětlení.
- Na dotazy a připomínky odpovídá dotázaný bezodkladně, připomínky, jejichž obsah vyžaduje prošetření nebo provedení jiného opatření, zodpoví písemně, nejdéle do 60 dnů.
- Souhrnnou zprávu o vyřízení připomínek a dotazů předkládá starosta jednání ZM na jeho následujícím zasedání. Pokud tazatel vyjádří v této souvislosti nespokojenost s vyřízením jeho dotazu, zaujímá k tomuto konečné stanovisko ZM.
- Dotazy uplatněné na zasedání ZM se zaznamenávají v zápise a je o nich a jejich vyřízení vedena evidence u úřadu městyse.
§ 11
Péče o nerušený průběh jednání
- Nikdo nesmí rušit průběh jednání ZM, předsedající může vykázat rušitele jednání ze zasedací síně.
- Nemluví-li řečník k věci nebo překročí -li stanovený časový limit, může mu předsedající odejmout slovo.
§ 12
Ukončení zasedání zastupitelstva
Předsedající prohlásí zasedání za ukončené, byl-li pořad jednání vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo. Rovněž prohlásí zasedání za ukončené, klesl-li počet přítomných členů zastupitelstva pod nadpoloviční většinu nebo z jiných závažných důvodů, zejména nastaly-li skutečnosti znemožňující nerušené jednání. V těchto případech svolá zasedání znovu do 15 dnů.
§ 13
Pracovní komise
- Pro přípravu stanovisek a expertiz může ZM zřídit pracovní komise.
- Do těchto pracovních komisí ZM volí své členy a podle potřeby další odborníky a experty.
- Funkce pracovních komisí končí splněním úkolu, nejpozději skončením následného zasedání ZM.
§ 14
Organizačně technické záležitosti zasedání zastupitelstva
- O průběhu zasedání ZM se pořizuje zápis, za jehož vyhotovení odpovídá úřad městyse. ÚM také vede evidenci i usnesení jednotlivých zasedání a soustřeďuje zprávy o jejich plnění.
- Schválený zápis dosvědčuje průběh zasedání a obsah usnesení. Jeho nedílnou součástí je vlastnoručně podepsaná listina přítomných, návrhy a dotazy, podané při zasedání písemně.
- V zápisu se uvádí:
- den a místo jednání, pořadí jednání v roce
- hodina zahájení a ukončení
- doba přerušení
- jména určených ověřovatelů zápisu
- jména omluvených i neomluvených členů ZM
- program jednání
- průběh rozpravy se jmény řečníků
- podané návrhy
- schválené znění usnesení
- další skutečnosti, které by se podle rozhodnutí členů ZM měly stát součástí zápisu - Zápis se vyhotovuje do 7 dnů po skončení zasedání zastupitelstva a podepisují jej starosta a určení ověřovatelé. Zápis musí být uložen na úřadu městyse k nahlédnutí. Po uplynutí 5 let je předán Okresnímu archivu k archivaci, není-li s archivem protokolárně dohodnuto jinak.
- O námitkách člena ZM proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání ZM.
§ 15
Zabezpečení plnění a kontrola usnesení
- Na nejbližší pracovní poradě ZM starosta předloží návrh opatření k zabezpečení plnění přijatého usnesení.
- Výbory ZM sledují a kontrolují hospodaření obce, plnění usnesení a dodržování předpisů na úseku samostatné působnosti a nejméně 1x za půl roku předkládají stanoviska a návrhy zastupitelstvu.
Tento jednací řád schválilo zastupitelstvo městyse Machov dne
Ing. Jiří Krtička - starosta Ivo Šulc - místostarosta